جارح ام جريح

فى بعض الاوقات تختلط الاوراق والمشاعر والذكريات ويؤدى هذا الاختلاط الى عملية من التخبط الداخلى الذى يجعلنا لا نعرف من نكون او ماذا نريد ان نكون وهذه الحالة تجعلنا مثل المحارب الذى يحارب طواحين الهواء والنتيجة من هذه الحرب معروفه مسبقا بان الهواء لن يقف والمحارب لن ينتصر .

لذلك تاتى علينا مواقف لا نعرف انفسنا فيها هل نحن جناة ام ضحايا  وهذا اصعب شىء يمر على الانسان عندما يكون جانى وضحية فى نفس الوقت ، وهذا ما يمر علينا فى مصرنا الحبيبة هذه الايام تخبط واختلاط بكل المعانى حتى اصبحنا وامسينا لا نفهم اى شىء فى اى شىء من الجارح ومن المجروح ، فى الماضى كنا نعرف الجارح وهو المتمثل فى النظام القديم والجريح متمثل فى الشعب فكانت الامور واضحة وضوح الشمس فى السماء، اما الان فاصبحنا لا نعرف انفسنا هل اصبحنا نحن الجارح الذى يجرح البلد الطيبة مصرنا الحبيبة اما مازلنا نحن المجروحين لا نعلم .

الم يان الاوان ان نترك كل شىء لاننا بدانا فى القيام بدور الجارح الذى يجرح اعز ما يملك وهو قلبه الذى ينبض بالحياة اصبحنا نجرح امنا الغالية التى تربينا ولعبنا فى شوارعها مصرنا العزيزة على قلوبنا وقلوب كل من زارها او عاش بداخلها .

اخير ايها الشعب الذى جرح على مر العصور الم تجرب العيش مرارة الجرح على ايدى الكثير والكثير فى داخل مصر وخارجها لماذا الان تنتقم من مصر وتجرحها بما تفعلوا الان بها.

لقد قامت ثورة 25 يناير وجعلتنا نرفع رؤسنا عاليا فى كل مكان اما ما يحدث الان بعد الثورة فانه سوف يجعلنا نخسف بمصرنا الى سابع ارض ، لدينا شعب ان شاء الله عندى تفاؤل كبير فيه انه سوف يرفع راس مصر عاليا الى عنان السماء ، لكن بشرط ان لا يعيش فى دور الجارح او المجروح .

Comments

  1. AFAF MOHAMED AHMED

    الله ينور عليك الله ينور عليك

    Reply
    • Almhys

      النور ده من عند الله اللهم ينور مصر بشمس الحق والحقيقية

      Reply
  2. wesam

    اتذكر جيدا ماقاله دكتور فاروق الباز من ان مايحدث الان فى مصر من بلبلة ماهو الا توابع لزلزال كبير حدث فى قشرة الحياة المصرية وهو حدث يحتاج منا التمهل والصبر وانا اعتقد انه سوف يأخذ وقته حتى تعود مصرنا الحبيبة الى طبيعتها والى امنها فقط تحتاج من كل صاحب امانة وضمير العمل بجد واجتهاد ومراعاة الله فى كل الامور دقها وجلها ….

    Reply
    • Almhys

      الله على الكلام الرائع الذى يخرج من علماء لم نرهم من وقت طويل حيث اصبحنا نسمع لرويبده اما الان فاصبحنا نسمع للعملاء والاساتذة فيارب تحملى مصر واولادها

      Reply
  3. Amina

    ده ذنب واحنا بندفعه الأن

    Reply
    • Almhys

      اللهم ارحمنا برحمتك الواسعة

      Reply
  4. نهى

    معاك يا دكتور محمد بس مين اللى يفهم ده المشكله ان اغلب الناش ومش الكل بدأ يكون جارح ومش عاوزين لا يسمعوا ولا يفهموا ولو اتكلمت وقلت اى رأى مخالف ليهم يبئا انت على طول وبدون تفكير مضاد ومش فاهم ومن النظام القديم ومقيد له و…………. الخ، ولما تسأل مش احنا كنا بنقول ديمقراطيه وحرية الرأى والرأى الاخر ما دام الكل فى الاخر يهمه مصلحة بلدنا مصر !!!!! مش عارفه هما لما قالوا ثوره على ايه بالظبط على تغيير الاوضاع وتحسين البلد ولا على ان رايهم هو اللى يكون وبس …. يعنى بنعمل نظام كدا العن من اللى قبله ………. ومع ذلك عندى امل ان شعب مصر الحبيبه يرسى على الصح فى الاخر اللى يكون خير لنا جميعا ان شاء الله.

    Reply
    • Almhys

      نحن نطبق الان لانرى لا نسمع لانتكلم انما نصرخ فقط

      Reply
  5. marwa el mohamady

    انا كمان عندى تفاؤل كبير فيه انه سوف يرفع راس مصر عاليا الى عنان السماء ، لكن بشرط ان لا يعيش فى دور الجارح او المجروح

    Reply

Write Comment